top of page

Mozgás szülés után 2/4: a szétnyílt hasizom és a rehabilitáció

Frissítve: ápr. 5.

A gyermekágyi időszak letelte után, ha az orvos a hat hetes ellenőrzésen engedélyezi a mozgást, ajánlott megvizsgálni a szétnyílt hasizom mértékét, és szükség esetén részt venni egy regenerációs programon. Ez mindenképpen kritikus akkor, ha a hasizmok közötti távolság nagyobb egy bizonyos mértéknél és emiatt feltétlen indokolt annak célzott és megtervezett összehúzása. Ellenkező esetben, ha ez mégsem történik meg, de belekezd az édesanya valamilyen testmozgásba, akár nem kívánatos sérüléseket, mint pl. köldöksérvet is okozhat magának.


Mozgás szülés után: a szétnyílt hasizom és a rehabilitáció

Ennek ellenére nem csak abban az esetben érdemes rehabilitációs tornával kezdeni a szülés utáni mozgást, ha nagyobb szétnyílás van. Jelentős mértékű hasfal szeparáció "csupán" a nők 60%-át érinti, azonban a gyenge hasfal általános jelenség szülés után.


Gondoljunk csak bele milyen hosszú ideig nem edződtek a törzs e tartó izmai. A várandósság 9 hónapja alatt bőven volt idejük elernyedni a hormonok és a kikerekedő pocak miatt, akkor is, ha jógával vagy tornával valamilyen mértékig szinten voltak tartva. Ehhez adódik még a gyermekágyi időszak 1,5-2 hónapja (szülés módjától és természetes regenerációtól függően), amivel együtt körülbelül 11 hónapot lustálkodtak a hasizmok. Ez összesen majdnem 1 teljes év, de több is lehet, ha a friss anyuka nem közvetlenül a gyermekágyi időszak után kezdi a rehabilitációs munkát.


Mostmár te is tudod, hogy miért legyél elfogadó a testeddel, amikor elkezded annak tudatos rehabilitálását. Az újrakezdés sosem egyszerű, de megkönnyíthető egy jól felépített programmal. Ilyen a LoveYourBelly módszer, melyre az Online Kismama Jóga Szülés utáni hasizom regenerációs programja is épül.


A programnak kettős jelentőssége van. Egyrészt, ahogy már említettem, elengedhetetlen azoknak, akik rectus diastasissal élnek a gyermekágyi időszak után. Ezen kívül azonban, azoknak is mindenképpen ajánlott a regenerációs torna program, akiknek nincsen jelentős mértékű szétnyílásuk, hiszen ettől eltekintve majdnem minden nő ugyanarról számol be a szülést követő mindennapok során: az izmok gyengék, láthatóan nem tartanak, hiszen estére úgy kidülled a has, mintha újra várandósak lennének. Emellett feltűnően rosszabb az állóképesség, hiszen néha egy hosszabb séta is megterhelően hat a hasi és gáti érzetekre, vagy egy magasabb lépcsősor "megmászása" is kihívás lehet. Ezekből a jelekből lehet észrevenni, hogy az izmokon bizony dolgozni kell.


A hasizom regenerációs programon a hasfal erősítése fokozatosan, hétről-hétre nehezítve történik 6-8 héten keresztül. A végére a hasfal összehúzódik és az édesanya is kifejezetten érzékeli a változást a teherbírását és az izmok tónusát illetően. Ez nem csak a torna közben jó érzés, de egyenesen fantasztikus a mindennapi életben. Már nem okoz gátalapi nyomást a délutáni séta a babával, és nem okoz derékfájást, amikor a kettőnél többször kell átemelni őt a babakocsiról a MaxiCosi-ban az autóba. Sőt, elővigyázatossági lépések nélkül is lehet tüsszenteni (ezt ilyen burkoltan is mindenki érti).


Miért van ez így? A hasfal erőnléte leveszi a terhelést a gátról és a derékról, így megszűnnek az e tájékokhoz kapcsolódó panaszok. A baba emelése, hordozása, ringatása és a ház körüli teendők során gyakori hajolgatás egy csapásra könnyebbé válnak. Vagyis, az igazat megvallva, nincs itt semmiféle varázsütés, csak kitartó és rendszeres regenerációs torna 6 héten keresztül. De az tényleg használ!


A gáti és deréktáji sikerélmények a leggyakoribbak, amit szinte kivétel nélkül minden édesanya tapasztal a program végére, de van, hogy előbb is. Ezen kívül a torna segít kezelni a hanyag tartást és az abból eredő mozgásszervi panaszokat. Az általános közérzet-javító hatását nem is kell említenem, hiszen ez köztudottan a fizikai mozgás természetes velejárója. Ami kevésbé egyértelmű, de hatalmas bónusz, hogy a torna során termelt boldogság hormon a posztpartum depresszió ősellensége. Menekülj, lehangoltság!


Amint ebből a cikkből látod, nagyon sok nyomós érv szól amellett, hogy a tudatos szülés utáni regenerációval kezdd újra a mozgást a gyermekágyi időszak után. A mai társadalmi tendenciáknak köszönhetően a nők átlagosan 30 éves korukban szülnek először. A kitolódott életkor az első számú okozója annak, hogy a szétnyílt hasizom már a nők több, mint felét érinti, tehát legalább minden második nőnek szüksége van célirányos hasizom összehúzásra.


A hasfal rehabilitáció információja sajnos nem mindenkihez jut el, de szerencsére egyre elterjedtebb a témakör és a tudatos regenerálódást választó édesanyák száma. Ha te is szívesen előterjesztenéd ennek fontosságát, hagyd meg véleményed a bejegyzés alatt, vagy oszd meg a cikket hozzád hasonló cipőben járó nőkkel, esetleg tedd közzé kismamáknak és anyukáknak szóló közösségekben.


Amikor pedig oda kerül a sor, hogy a karodban tartod a babád, emlékezz arra, hogy a kicsi mellett a te testednek is hatalmas szüksége van a figyelemre. Törődj magaddal aktívan, és amikor készen állsz mozogni, a visszatérés első lépéseként válaszd a regenerációt!


Nézd meg itt, hogy mikor indul a legközelebbi regenerációs program az Online Kismama Jóga szervezésében.


Üdv,

Mariann



Ha érdekesnek és hasznosnak találtad ezt a bejegyzést, jelezd a ❤️-vel és oszd meg másokkal is Facebookon vagy a link kimásolásával!




84 megtekintés

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page